Σάββατο , 20/07/2024

ΡΕΠΟΡΤΑΖ LABEL NEWS: Η εποχή που η χώρα μας παρήγαγε αυτοκίνητα – Πώς ήταν τα ελληνικά I.X και γιατί κατέρρευσε η αυτοκινητοβιομηχανία στην Ελλάδα;

Η ιστορία της αυτοκινητοβιομηχανίας στην Ελλάδα είναι μια ιστορία που ξεκινά μετά το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου για να καταλήξει να αφήνει μια πικρή γεύση στο σήμερα. Η ελληνική αυτοκινητοβιομηχανία όχι απλά δεν ήταν ανύπαρκτη αλλά μάλλον είχε πολλά να προσφέρει, πράγμα που όμως λόγω καταστάσεων που επικράτησαν δεν κατάφερε τελικά να κάνει.

Πριν από τον πόλεμο την κατασκευή αυτοκινήτων είχαν αναλάβει η Αγγλία, η Γερμανία, η Γαλλία και η Ιταλία. Μεταπολεμικά η βιομηχανία των χωρών αυτών, καθώς και ολόκληρης τα Ευρώπης καταστράφηκε, μαζί με την οικονομία, τις πρωτογενής πρώτες ύλες και το εξειδικευμένο επιστημονικό δυναμικό.

Η ανάγκη για παραγωγή αυτοκίνητων οχημάτων παρέμενε, αυτή τη φορά όμως οχημάτων χαμηλότερων ποιοτικών προτύπων και απλούστερου σχεδιασμού. Δεδομένου ότι η αυτοκινητοβιομηχανία ξεκινούσε πάλι, σχεδόν από το μηδέν, η ‘άπειρη’ στον τομέα Ελλάδα είχε την ευκαιρία να συμπορευτεί με την Ευρώπης.

Οι πρώτοι Έλληνες κατασκευαστές αυτοκινήτων ξεκίνησαν αντιγράφοντας τις ‘ξένες’ ιδέες και τεχνικές, αναζητώντας ισάξια με των ‘ξένων’ υλικά, επιστρατεύοντας τις επιστημονικές και μηχανολογικές γνώσεις τους, τις φιλοδοξίες και βέβαια το μεράκι τους με αποτέλεσμα οι κατασκευές τους να ανταποκρίνονται επαρκώς στις ανάγκες τους.

Όμως μέχρι εκεί έφτανε. Ήταν αυτοκίνητα φτιαγμένα από Έλληνες για Έλληνες. Η δυνατότητα εξαγωγής αποτελούσε μόνο επιθυμία.

Με τον καιρό, η ελληνική αυτοκινητοβιομηχανία διέγραψε θετική εξελικτική πορεία, με την εμφάνιση πάνω από 30 εταιρειών που ασχολήθηκαν με τη παραγωγή τόσο αυτοκινήτων όσο και μηχανών, φορτηγών, λεωφορείων, αγροτικών, πυροσβεστικών και στρατιωτικών οχημάτων. Χαρακτηριστικές από αυτές τις εταιρίες υπήρξαν ενδεικτικά:

Η αυτοκινητοβιομηχανία THEOLOGOU του Νικόλαου Θεολόγου με πρώτη του κατασκευή ένα μικρό επιβατικό με μηχανή μοτοσυκλέτας

Η BIOPLASTIC S.A που μετονομάστηκε σε D.I.M. και κατασκεύασε ένα τετράτροχο Mod 505, πριν περιοριστεί, λόγω των υψηλών φόρων, στη κατασκευή τρίτροχων αυτοκινήτων

Η ALTA που ανάμεσα σε άλλα κατασκεύαζε τα επιτυχημένα τρίκυκλα φορτηγά ALTA 700 truck και τα αυτοκίνητα ΑLTA 200

Η NAMCO -National Motor Company Of Greece, με μεγαλύτερη επιτυχία της το αυτοκίνητο PONY , μια δυναμική σχεδίαση και κατασκευή σε προσιτή τιμή, με πωλήσεις που ξεπέρασαν τις 30.000 οχήματα. Επιπλέον γνωστή για τα στρατιωτικά της οχήματα TIGER, ACHILLES και PANTHER

Η ΕΜΠΟΡΙΚΗ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ που με άδεια συναρμολόγησης ξένων αυτοκίνητων  κατασκεύασε μεγάλο αριθμό MAZDA 323, OPEL CADETT D και ALFASUD

Η ΜΕΒΕΑ- Μεσογειακαί Επιχειρήσεις Βιομηχανίας Εμπορίου και Αντιπροσωπειών, γνωστή για το τρίκυκλο ZUNDAPP 50cc και τα αγγλικού τύπου σχεδίασης αυτοκίνητα RELIANT FOX

Η TANGALAKIS TEMAΧ που σήμερα είναι το πρώτο όνομα στη κατασκευή πυροσβεστικών οχημάτων, γνωστή τότε ως η καλύτερη στην κατασκευή αμαξώματα λεωφόρων.

Η ΕΛΒΟ  – Eλληνική Βιομηχανία Οχημάτων, που επειδή ήταν αποτέλεσμα συμφωνίας του κράτους με την Αυστριακή STEYR-DAIMLER-PUCH ονομαζόταν αρχικά STEYR HELLAS S.A.

Η εταιρία ειδικεύτηκε στη κατασκευή διαφόρων τύπων οχημάτων που προορίζονταν για τις Ένοπλες Δυνάμεις και τις Δημόσιες υπηρεσίες με κινητήρες STEYR, αποτελώντας τον αποκλειστικό σχεδόν προμηθευτή τους.

Οι εταιρίες που δραστηριοποιήθηκαν στην αυτοκινητοβιομηχανία στην Ελλάδα ήταν πολλές ακόμη. Τι απέγιναν όμως αυτές και γιατί δεν ευδοκίμησε η μαζική παραγωγή ελληνικών αυτοκινήτων είναι ένα ερώτημα που βρίσκει απάντηση στις τακτικές που ακολούθησε η πολιτεία. Παρότι η τεχνογνωσία και οι δυνατότητες έδειχναν ανοδική πορεία, αντί να στηρίξει το ‘επιχειρείν’ στον τομέα, του έκλεισε την πόρτα.

Κομβικό σημείο- ξεκίνημα της παρακμής αποτέλεσε η ένταξη της χώρας στην Ευρωπαϊκή Οικονομική Κοινότητα, η νομοθεσία της οποίας στέρησε τη δυνατότητα παρέμβασης της ελληνικής κυβέρνησης για κάθε προσπάθεια στήριξης της αυτοκινητοβιομηχανίας της χώρας.

Κάθε κίνηση εξέλιξης ή έστω διατήρησής της έβρισκε εμπόδιο την ατελείωτη γραφειοκρατία σε συνδυασμό με την νέα νομολογία και την υψηλότατη φορολογία που είχε επιβληθεί και ισχύει ακόμη. Η σημερινή κατάσταση στον τομέα είναι το τελικό αποτέλεσμα αφήνοντας το ‘ελληνικό αυτοκίνητο’ ως μια ανάμνηση.

Δείτε επίσης

«Αμέτι Μουχαμέτι»: H νέα σπαρταριστική κωμωδία του Γιώργου Μακρή

Η σπαρταριστή Κωμωδία μας ,σε ταξιδεύει σε άλλη εποχή ζώντας την πραγματική καθημερινότητα του σήμερα.!! …

Αφήστε μια απάντηση