Παρασκευή , 22/11/2024

Daphne: Η νηπιαγωγός «performer» που σπάει το κατεστημένο και πρωτοτυπεί στην εκπαίδευση για τα ελληνικά δεδομένα με σύγχρονες μεθόδους βιωματικής μάθησης …

Συνέντευξη: Ήρια Καρποδίνη

Daphne, όπως συνηθίζουν να τη φωνάζουν, είναι το όνομά της και Artist ο χαρακτηρισμός που της αποδίδουν χάρη στη καλλιτεχνική της φυσιογνωμία. Η κ. Δάφνη είναι «performer» παιδαγωγός- νηπιαγωγός που μέσω των πρωτότυπων για τα ελληνικά δεδομένα πρακτικών της στο μάθημα, καταφέρνει να κάνει πράξη τη βιωματική μάθηση. Η ίδια μας μιλά στο Label News.gr, μας εξηγεί πως συνδυάζει τη τέχνη με τη διδασκαλία και μας μιλά για το πώς είναι να είναι κανείς παιδαγωγός στην Ελλάδα σήμερα.

Έχετε ακολουθήσει το επάγγελμα της παιδαγωγού και νηπιαγωγού. Αυτό ήταν κάτι που το σπουδάσατε εξ’ αρχής ή πρόεκυψε στη πορεία; Τώρα που εργάζεστε;

Έχω σπουδάσει στο Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών στο ΑΠΘ. Ήταν συνειδητή μου επιλογή να ακολουθήσω το επάγγελμα του παιδαγωγού, μιας που η διάπλαση και διαμόρφωση της προσωπικότητας του παιδιού συντελείται καθοριστικά μέχρι τα 5 πρώτα έτη, ενώ σύμφωνα με νέες έρευνες μέχρι τα 10 έτη. Η κορυφαία σπορά γνώσης, μόρφωσης, καλλιέργειας και ευρύτερης ολιστικής πολύπλευρης και πολυεπίπεδης κουλτούρας γίνεται μέχρι τα 5 πρώτα χρόνια του νηπίου. Ο παιδαγωγός έχει τη δύναμη και τη τεράστια ευθύνη να ασκήσει ορθά το καθήκον του, μετά την οικογένεια.  Υπηρετώ το απλό δημόσιο σχολείο από το 2000 και είμαι διορισμένη στο 5ο Νηπιαγωγείο της πόλης των Ιωαννίνων. Είμαι περήφανη να υπηρετώ το δημόσιο συμφέρον και να διαμορφώνω πολυποίκιλα τις δεξιότητες των παιδιών και συνεπώς τον μελλοντικό τρόπο ζωής τους.

Τι είναι αυτό που σας κάνει να ξεχωρίζετε σε αυτή τη δουλειά. Χρησιμοποιείτε κάποιες πρωτότυπες μεθόδους διδασκαλίας, θέλετε να μας μιλήσετε για αυτές;

Σε αυτή τη δουλειά όλοι ξεχωρίζουμε, με την έννοια ότι η προσωπικότητα και το ταλέντο του εκάστοτε παιδαγωγού κυριαρχεί και επηρεάζει. Ως παιδαγωγός εγώ χαρακτηρίζομαι από την ολιστική αντίληψη της παιδαγωγικής που κατέχω από τις μετασχηματιστικές διαφοροποιημένες πολυπολιτισμικές και καλλιτεχνικές πρακτικές που ακολουθώ, μα και από κάποιες καινοτόμες ιδέες που εφαρμόζω . «Καινοτόμες» τις χαρακτηρίζουν εδώ στη χώρα μας , παντού στην υπόλοιπη Ευρώπη και στην Αμερική , ακόμη και σε χώρες της Αφρικής όλα αυτά θεωρούνται οικεία και σύμφυτα στην παιδαγωγική κουλτούρα.  Η μάθηση που προσφέρω στους μαθητές μου είναι κυρίως μαθήματα ζωής , δεξιότητες ζωής , βιωματική διαδραστική μάθηση. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι οι μεγαλύτεροι δάσκαλοι ξεκίνησαν απ την αρχαία Ελλάδα κι η Ελλάδα θεωρείται η πατρίδα της παιδαγωγικής!

 

Τι σχέση έχει η παιδαγωγική με τη καλλιτεχνία και πως καλλιεργεί τα παιδιά;

Αφού μιλάμε για ολιστική μετασχηματιστική παιδαγωγική να μην ξεχωρίσουμε την τέχνη από την παιδαγωγική! Λατρεύω να ενώνονται όλες οι επιστήμες με την παιδαγωγική και η τέχνη έχει τη μαγική δύναμη να τις ενοποιεί και να τις σμίγει θαυμάσια μέσα από τη μουσική, το θέατρο, το χορό, τη γιόγκα, το παιχνίδι ρολών. Η τέχνη είναι πολύτιμος σύμμαχος κάθε παιδαγωγού , λειαίνει , συγκινεί , μαγεύει , διώχνει το φόβο . Η πιο σημαντική θεωρώ όμως τέχνη που πρέπει να προσεγγίζεται στο νηπιαγωγείο , είναι η τέχνη της ζωής, με τις δυσκολίες της μα και τις άπειρες ομορφιές της. Οπότε η μάθηση πρέπει να είναι πολυαισθητηριακή , και ιδίως σωματική ώστε η γνώση να «κύλα» μέσα απ’ όλα τα όργανα και τις αισθήσεις και το παιδί να συγκινείται από τη νέα γνώση και να μην αρκείται στη συσσώρευση πληροφοριών. Στην Ελλάδα δίνουμε έμφαση στην πληροφορία  που πολλές φορές δεν αφορά τα παιδιά. Το κεφάλι «διογκώνεται» υπερφίαλα και το υπόλοιπο σώμα ατροφεί. Στα παιδιά πρέπει να λέμε την αλήθεια. Ό,τι συμβαίνει να τους το εξηγούμε. Καλό είναι να μεταφέρουμε στο σύγχρονο νηπιαγωγείο ό,τι συμβαίνει γύρω μας: προσφυγιά , φτώχεια , διακρίσεις , οικονομική κρίση κ.α. όχι μόνο στη χώρα μας , μα σε όλα τα μέρη του πλανήτη. Έτσι διαμορφώνεται η έννοια της πολιτότητας και τα παιδιά αρχίζουν και νοιάζονται όχι μόνο για το μικρόκοσμο τους μα και για το υπόλοιπο όλο .

 Παγκοσμίως η παιδαγωγική βρίσκεται στη κορυφή των επιστημών. Πως είναι να είναι κανείς παιδαγωγός στην Ελλάδα; Μιλάμε για ένα επάγγελμα ή περισσότερο για έναν τρόπο ζωής;

Η παιδαγωγική είναι η κορυφαία των επιστήμων και θαρρώ τρόπος ζωής . Δεν ξεχωρίζω τη Δάφνη -παιδαγωγό και καλλιτέχνη, απ τη Δάφνη -άτομο και πολίτη μέσα στην κοινωνία και τον ευρύτερο κόσμο. «It’s my life». Το να είναι κανείς παιδαγωγός στην μεταμνημονιακη Ελλάδα του 2018 και της ακόμη βαθιάς οικονομικής και ηθικής κρίσης είναι πρόκληση. Πρόκειται για το κορυφαίο και το πιο βαθύ των επαγγελμάτων γιατί επηρεάζει την τροχιά της ζωής των μελλοντικών πολιτών. Πόσο επαναστάτες θα είναι, πόσο καλλιεργημένοι , πόσο υποταγμένοι , πόσο τολμηροί.

 

Δείτε επίσης

“Terror”: Ένα δυνατό δικαστικό θρίλερ με τους θεατές στον ρόλο των ενόρκων

TERROR η μεγάλη θεατρική επιτυχία συνεχίζεται για δεύτερη χρονιά κάθε Δευτέρα και Τρίτη  στο θέατρο …