Οι εφαρμογές των social media αποτελούν πλέον ένα αναπόσπαστο κομμάτι κάθε smartphone και συνεπώς της καθημερινότητάς μας.
Φυσικά δεν αποτελούν κάτι νέο και ούτε φαίνεται να δέχονται κάποια απειλή εξαφάνισης, ωστόσο δεν ‘επαναπαύονται’ στην επιτυχία τους και την ήδη υπάρχουσα απήχηση του κόσμου προσθέτοντας όλο και νέα χαρακτηριστικά και δυνατότητες.
Το 2016 ήταν η χρονιά των μεγάλων αλλαγών για τα social apps. Οι μεγαλύτερες αλλαγές παρατηρήθηκαν σε Facebook, Messenger, Instagram και Snapchat.
Η τριβή μας με τις εφαρμογές αυτές είναι τόσο συχνή ώστε μας κάνει να οικειοποιούμαστε τόσο εύκολα τις προσθήκες που πραγματοποιούν, που σχεδόν ξεχνάμε ότι έγιναν αλλαγές.
Ξεκινώντας με το Facebook, τον Φεβρουάριο του 2016 λάνσαρε έναν εναλλακτικό τρόπο να δηλώσει κανείς ‘Like’ με το Facebook reactions. Μπορεί το… χρόνιο αίτημα από πολλούς για τη προσθήκη ‘Dislike’ να μην πέρασε, αλλά οι επιλογές διευρύνθηκαν σε ‘Love’, ‘Haha’, ‘Wow’ , ‘Sad’, ‘Angry’. Επιπλέον, η πλατφόρμα έκανε τα σχόλια πιο διαδραστικά προσθέτοντας τη δυνατότητα απάντησης σε κάποιο σχόλιο με το ανέβασμα κάποιας φωτογραφίας ή βίντεο. Τέλος, πρόσθεσε την λειτουργία ‘Live stream’ για να μοιράζονται οι χρήστες βίντεο σε πραγματικό χρόνο.
Ο… άνισος αντίπαλος του Facebook, το δημοφιλές Snapchat αποτελούσε μέχρι στιγμής ένα μέσο που βασιζόταν στην αμεσότητα της στιγμής και στη προσωρινότητα των όσων μοιραζόταν ο χρήστης. Από τον Ιούλιο του ’16 η φιλοσοφία του 24ώρου άλλαξε, αφού προστέθηκε το Snapchat memories, που επιτρέπει πια την αποθήκευση φωτογραφιών, βίντεο ακόμη και ολόκληρων stories για απεριόριστο χρονικό διάστημα. Επιπλέον, έδωσε τη δυνατότητα στους χρήστες να δημοσιοποιούν και παλιότερες φωτογραφίες, όχι μόνο ‘της στιγμής’. Τέλος, πρόσθεσε τη δυνατότητα να επιλέγει ο χρήστης ποιες ιστορίες θα δει, αποφεύγοντας την αυτόματη προβολή του επόμενου snap.
Η αλλαγή του λογότυπου του Instagram ίσως ήταν μια προειδοποίηση για μεγάλες αλλαγές στο μέσο. Η εφαρμογή άργησε αλλά πρόσθεσε, τελικά, τη δυνατότητα του zoom στις φωτογραφίες καθώς και την αποθήκευσή τους χωρίς να χρειάζεται screenshot. Πρόσφατα εμφανίστηκε και η επιλογή του ‘like’στα σχόλια, πάντα βέβαια με τη μορφή ’καρδιάς’. Τα χνάρια του Snapchat ξεκίνησε να ακολουθεί και το Instagram, προσθέτοντας από τον φετινό Αύγουστο το Instagram Stories. Έδωσε, δηλαδή, τη δυνατότητα δημοσίευσης φωτογραφιών, βίντεο και boomerang με 24ωρη διάρκεια ζωής. Όπως και στο Snapchat, οι δημοσιεύσεις αυτές συνοδεύονταν αρχικά από φίλτρα, ενώ με τον καιρό έφτασαν τα tags, η προσθήκη τοποθεσίας, ώρας και καιρού, καθώς και τα αυτοκόλλητα. Φαίνεται πως ο Mark Zuckerberg προσπαθεί να καταστήσει το Snapchat περιττό, αντιγράφοντας τα features του στα δικά του μέσα, ωστόσο μέχρι στιγμής δεν έχει ρίξει τη απήχηση του.
Την προσπάθειά του αυτή έχει επεκτείνει και στο – πιο αυτόνομο από ποτέ – Messenger. Πριν από λίγες βδομάδες οι χρήστες του γνώρισαν το ’Messenger Day’, με άλλα λόγια την δημοσίευση φωτογραφιών ως stories που εξαφανίζονται 24 ώρες μετά την δημοσίευσή τους. Άλλες αλλαγές που παρουσίασε φέτος η εφαρμογή ήταν η δυνατότητα ομαδικής κλήσης, η αποστολή έτοιμων gifs, τοποθεσίας του συνομιλητή και καταγραφή video.
Η φετινή χρονιά έφερε τόσες αλλαγές που μας έκανε να αναρωτιόμαστε τι άλλο μένει να δούμε από τα social media. Τα έχουμε, άραγε, ανάγκη όλα αυτά τα νέα, αλλά και παρεμφερή features; Όπως και να έχει, από τη στιγμή που πλέον υπάρχουν είναι στη διάθεσή μας αν θα τα δοκιμάσουμε ή όχι.