Με ταχείς ρυθμούς αυξάνεται το διεθνές online shopping, σύμφωνα με τα αποτελέσματα έρευνας διασυνοριακών καταναλωτών της PayPal & Ipos. Ανάμεσα στις 31 χώρες που συμμετείχαν στην έρευνα, περίπου το 55% των διαδικτυακών καταναλωτών παραδέχθηκε ότι πραγματοποιεί online αγορές από ξένα ηλεκτρονικά καταστήματα (e-shops). Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να απομακρύνεται σταδιακά και εν συνεχεία με γοργούς ρυθμούς η παραδοσιακή βόλτα για shopping therapy και για τις αγορές μας, αφού δεν θα βγαίνουμε από το σπίτι, αλλά θα ρίχνουμε ματιές στις ηλεκτρονικές βιτρίνες και όχι σε αυτές των καταστημάτων.
Τα οποία καταστήματα οφείλουν να εκσυγχρονιστούν, να διαθέτουν και e–shop και να δίνουν τη δυνατότητα για on-line αγορές. Το χειρότερο απ’ όλα είναι πως θα χαθούν αρκετές θέσεις εργασίας και ο κλάδος του πωλητή και του ταμεία θα εξαλειφθεί, καθότι ένα με δυο άτομα μπορούν να ελέγχουν ένα site από το σπίτι τους.
Tα μαγαζιά στις γειτονίες κλείνουν το ένα πίσω από το άλλο, όσα έχουν μείνει δηλαδή, γιατί τα «κατάπιαν» τα μεγάλα εμπορικά κέντρα που ποτέ δεν καταλάβαμε πότε ξεφύτρωσαν και πότε έγιναν τόσα πολλά. Πλέον και τα καταστήματα που ανήκουν μέσα σε αυτά, ακόμα και οι μεγάλες αλυσίδες και εταιρίες-κολοσσοί με κορυφαία brands, θα μπορούσαν να αντιμετωπίσουν πρόβλημα μιας και τα ενοίκια στα εμπορικά είναι στα ύψη και τα e-shops θησαυρίζουν εις βάρος τους.
Βέβαια, όπως προ είπαμε, αν διαθέτει ένα κατάστημα δυνατότητα παραγγελιών από το ίντερνετ, δεν θα κινδυνεύσει προς το παρών, απλώς η πληρωμή μέσω paypal καθυστερεί να μεταφερθεί λόγω τραπεζών στα ταμεία των επιχειρήσεων. Το γεγονός πως μπορεί όμως κανείς να πάρει ένα προϊόν από το εξωτερικό, ακόμα και ρούχα σίγουρα είναι πλήγμα για τις τοπικές επιχειρήσεις. Ο ανταγωνισμός αυξάνεται, η ποιότητα πολλές φορές πέφτει και πλέον θα έχουμε το μονοπώλιο του διαδικτύου.
Ωραίο, βολικό και με δυνατότητα αξιολόγησης και έρευνας το e-shopping, αλλά η αλήθεια είναι πως θα προτιμήσω ακόμα τις βόλτες στην αγορά της Ερμού, στο Μοναστηράκι, στη Ν. Ιωνία και φυσικά θα περνάω και από τα μαγαζιά της γειτονίας μου, τα ελάχιστα που έχουν απομείνει. Μπορεί να μην είναι brands, αλλά σίγουρα μπορεί να βρω κάτι value for money, να στηρίξω έναν συνάνθρωπο μου που ανήκει στην τάξη μου και φυσικά να πάω και για ένα καφέ, να γνωρίσω και κόσμο!
Τα πλέον δημοφιλή προϊόντα που αγοράστηκαν διεθνώς είναι τα είδη ένδυσης και υπόδησης (68%), ενώ ακολουθούν τα ηλεκτρονικά είδη ευρείας κατανάλωσης (53%) και τα παιχνίδια (53%). Η πραγματοποίηση αγορών μέσω φορητών συσκευών αποτελεί μια ανερχόμενη τάση – αγγίζοντας περίπου το μισό του συνολικού όγκου αγορών σε μερικές από τις χώρες με τον μεγαλύτερο πληθυσμό του κόσμου, π.χ. στην Κίνα, όπου το 53% των αγορών έλαβε χώρα μέσω κινητού και tablet, στην Ινδία (48%) ή τις ΗΠΑ (45%). Στην Ελλάδα, αφορά το 25% (σε σύγκριση με το 27% στην Ουγγαρία και το 22% στην Τσεχική Δημοκρατία). Ανάμεσα στις χώρες που συμμετείχαν στην έρευνα, οι αγορές μέσω κινητών συσκευών αποτελούν τουλάχιστον το 32% του συνολικού όγκου πληρωμών.
Ωστόσο, οι περισσότεροι καταναλωτές εξακολουθούν να αγοράζουν μέσω του desktop ή του laptop, ειδικά στην Ανατολική Ευρώπη, όπου οι αγορές μέσω επιτραπέζιου υπολογιστή κυμαίνονται από 65% στη Ρωσία, 73% στην Ελλάδα, έως 76% στην Τσεχία. Κατά τη διασυνοριακή δραστηριότητά τους, οι Έλληνες αγοράζουν κυρίως είδη ένδυσης, υπόδησης και αξεσουάρ (69%), ηλεκτρονικά είδη ευρείας κατανάλωσης, υπολογιστές/tablets/κινητά & περιφερειακές συσκευές (64%), καθώς και παιχνίδια και είδη χόμπι (51%).
Παγκοσμίως, οι βασικές κατηγορίες διασυνοριακών αγορών διαφέρουν ελαφρώς σε ποσοστά. Ενώ τα είδη ένδυσης, υπόδησης και αξεσουάρ παραμένουν στην πρώτη θέση (68%), ακολουθούνται από ηλεκτρονικά είδη ευρείας κατανάλωσης, υπολογιστές/tablets/κινητά & περιφερειακές συσκευές (53%), και τα παιχνίδια-είδη χόμπι (53%). Σύμφωνα με τα στοιχεία της PayPal, οι κορυφαίες ξένες αγορές, όπου πουλάνε οι Έλληνες, είναι οι ακόλουθες: ΗΠΑ, Ηνωμένο Βασίλειο, Γερμανία και Γαλλία. Οι κύριες κατηγορίες ειδών και υπηρεσιών προς πώληση από Έλληνες εμπόρους περιλαμβάνουν τα ταξίδια, λοιπές υπηρεσίες, είδη ένδυσης/μόδας, υπηρεσίες ιστοσελίδων και ανταλλακτικά αυτοκινήτων.
Όπως προκύπτει από τα αποτελέσματα της έρευνας, τρεις στους τέσσερις ερωτηθέντες online καταναλωτές θα προτιμούσαν να διαθέτουν την επιλογή πληρωμής σε τοπικό νόμισμα (76%), ενώ έξι στους δέκα (62%) ελέγχουν τις ισοτιμίες, προτού πληρώσουν σε ξένο νόμισμα. Το 57% των online shoppers στις αγορές που συμμετείχαν στην έρευνα ισχυρίστηκε ότι δεν θα αισθανόταν άνετα να αγοράσει από μια ξένη ιστοσελίδα, η οποία δεν είναι διαθέσιμη στη δική του γλώσσα. Όσοι διαμένουν σε αναπτυγμένες αγορές, όπως οι ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο, επιδεικνύουν ισχυρή προτίμηση προς τις αγορές από διεθνή καταστήματα ή e-shops που διαθέτουν την δική τους τοπική γλώσσα.
Όταν φτάνει η στιγμή επιλογής μιας μεθόδου πληρωμής, «ένας ασφαλής τρόπος πληρωμής» (44%) είναι το πρωταρχικό μέλημα των διεθνών αγοραστών. Επιπλέον, οι διαδικτυακοί καταναλωτές ανέφεραν ότι τα κυριότερα εμπόδια για τον διασυνοριακό αγοραστή ήταν η ανησυχία μη παράδοσης της παραγγελίας τους (24%) και η δύσκολη διαδικασία επιστροφών (22%). Ο νούμερο ένα λόγος (72%) για τους καταναλωτές που κάνουν διεθνείς αγορές από τις χώρες που συμμετείχαν στην έρευνα, είναι οι καλύτερες τιμές. Οι έμποροι με ανταγωνιστικές τιμές ή με προσφερόμενες εκπτώσεις έχουν μεγαλύτερες πιθανότητες και ευκαιρίες να επιτύχουν και να διασφαλίσουν κέρδη διεθνώς.
Οι διασυνοριακοί καταναλωτές εξετάζουν ολιστικά τον παρεχόμενο τιμοκατάλογο – το 25% αναφέρει ότι τα υψηλά κόστη αποστολής τους αποτρέπουν από τυχόν αγορές από ιστοσελίδες άλλων χωρών, και το 24% εκφράζει ανάλογες ανησυχίες που αφορούν τους τελωνειακούς δασμούς, τα έξοδα και τους φόρους που ενέχει κάθε αγορά. Οι έμποροι που καταγράφουν εξαρχής και με διαφάνεια όλα τα σχετικά κόστη μιας αγοράς διαθέτουν καλύτερες ευκαιρίες εξασφάλισης διεθνών πελατών. Ο δεύτερος πλέον σημαντικός λόγος που αναφέρθηκε από τους διασυνοριακούς καταναλωτές που αγοράζουν διεθνώς είναι η καινοτομία και η φρεσκάδα των προσβάσιμων ειδών που όμως δεν είναι διαθέσιμα στη δική τους χώρα (49%) ή γενικά η δυνατότητα ανακάλυψης νέων και ελκυστικών προϊόντων (34%).
Τουλάχιστον οι μισοί διεθνείς καταναλωτές που ψωνίζουν από εμπόρους σε Νορβηγία, Μεξικό, Ιρλανδία και Καναδά το πράττουν λόγω της άμεσης πρόσβασης σε μη διαθέσιμα προϊόντα στη χώρα τους, ενώ τέσσερις στους δέκα που αγοράζουν από καταστήματα σε Τσεχική Δημοκρατία, Ισραήλ και Βραζιλία, για χάρη καινοτόμων ειδών.